خانه / برنامه ریزی مالی / چگونه پول خود را مدیریت کنیم؟

چگونه پول خود را مدیریت کنیم؟

بی‌نظمی مالی و بی‌برنامگی در مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال فراگیرترین مشکلاتی است که افراد در زندگی مالی خود با آن مواجه هستند. برای این مسئله مثال‌های زیادی وجود دارد؛ اینکه که گهگاه افراد هزینه‌هایی می‌کنند که نباید انجام شود و پس‌ازآن دچار پشیمانی می‌شوند و یا اینکه برخی از افراد علی‌رغم داشتن درآمدهای نسبتا مناسب، باز هم در مسائل مالی زندگی دچار مشکل هستند و حتی با کمبودهای جدی مواجه می شوند و یا حتی در مواردی مشاهده می‌شود که افراد ازنظر درآمد و هزینه کردن برای زندگی مشکل جدی ندارند و از پس روزمره‌های زندگی خود برمی‌آیند اما درعین‌حال هیچ‌گونه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مشخصی ندارند. این‌ها و خیلی از مثال‌های دیگر نمونه‌های بارزی هستند که ریشه در بی‌برنامگی مالی دارند.

همان‌طور که برای نرمال شدن وزن بدن، نیاز به برنامه ورزشی و غذایی داریم، همان‌طور که برای قبول شدن در یک آزمون علمی مثل کنکور نیاز به برنامه آموزشی داریم، همان‌طور که برای موفق شدن در یک شغل نیاز به یک برنامه مدون و از پیش تعیین‌شده (طرح کسب‌وکار) داریم، در مسئله مدیریت مالی زندگی و مدیریت پول هم موضوع به همین صورت است و نیاز به برنامه مالی وجود دارد.

برای اینکه زندگی خود را ازنظر مالی مدیریت کنید و تسلط بیشتری بر پول‌ها و نحوه خرج کردن‌ داشته باشید و در یک کلام بر پولهایتان مدیریت کارآمدی داشته باشید، سه گام زیر را پیشنهاد می کنم:

 

گام اول: ریز و درشت زندگی را ثبت کنید

اقتصاد زندگی دارای دو بخش دخل‌وخرج است و در تعادل نگه‌داشتن این دو بخش نتیجه‌اش می‌شود مدیریت درست زندگی. گام اول و قانون اول برای داشتن این تعادل، ثبت هزینه‌ها و درآمدهای روزانه است.  مطمئنا در طول روز هزینه‌های زیادی انجام می‌شود. بارها و بارها. از اقساط ماهانه بانکی گرفته، تا خرید مایحتاج زندگی و پرداخت قبوض و شارژ و خلاصه هر هزینه دیگری و به همین rolex oyster perpetual date replica ترتیب درآمدهای روزانه نیز باید ثبت شوند. البته برخی ممکن است حقوق‌بگیر باشند و تنها در هرماه یک‌بار ثبت درآمد کنند. به‌هرحال آنچه مهم است این است که شما به خودتان متعهد شوید هر آنچه به سبد مالی زندگی اتان وارد و خارج می‌شود را بنویسید.

ولی شاید بپرسید که این کار چه فایده‌ای دارد؟! واقعیت این است که ثبت هزینه‌ها می‌تواند درنهایت به درست‌تر خرج کردن منجر شود. تجربه‌های متفاوت من در قبال آدم‌های مختلفی که اقدام به این کارکرده‌اند، به من ثابت کرده است که در همه موارد ثبت هزینه‌ها باعث شده است لایه‌هایی پنهان از شرایط مالی در زندگی‌شان آشکار شود که تا پیش‌ازاین کار اصلا آن را درک نکرده بودند و به‌این‌ترتیب توانسته‌اند اصلاحاتی هرچند کوچک در زندگی اشان داشته باشند.

 

گام دوم: برای زندگی هدف‌گذاری کنید

سفر بدون مقصد سفری است ناقص و بی‌سرانجام و درعین‌حال کاملا عجیب؛ که قصد سفر کنیم بدون آنکه مقصد را تعیین کرده باشیم. اما در مسائل مالی این مسئله خیلی شایع است. ما هرروز در حال طی کردن سفر مالی زندگی خود هستیم اما واقعا تا چه حد درباره اهداف خود فکر کرده‌ایم imitazioni rolex و آن‌ها را روی یک کاغذ نوشته‌ایم و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. سفر مالی زندگی نیاز به اهداف دارد.

یادتان باشد که هدف‌های زندگی خود را به سه دسته اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کنید. فراموش نکنید که اهداف باید شفاف باشند نه مبهم. به‌طور مثال تعیین کنم که یک موبایل می‌خرم به قیمت سه میلیون. این باعث می‌شود تا شما بدانید دقیقا ماهیانه و به چه میزان باید پس‌انداز کنید تا به هدف مدنظر در زمان موردنظرتان برسید و نکته دیگری که در هدف‌گذاری باید به آن توجه کنید این است که اهداف باید واقع نگرانه باشند. یعنی در توان شما باشد. تعیین اهدافی که غیرقابل دستیابی باشند نه‌تنها برنامه مالی شما را نابود می‌کند و اقتصاد زندگی را از ریل خارج می‌کند.

 

گام سوم: بودجه‌ریزی کنید

درست مانند یک سازمان، مانند یک کسب‌وکار و بنگاه اقتصادی که نیاز به بودجه و پیش‌بینی مالی دارد، زندگی نیز با همان درجه اهمیت نیاز به داشتن برنامه و پیش‌بینی بودجه دارد. ممکن است تصور کنید که بودجه‌ریزی کار دشوار و پیچیده‌ای است اما این‌طور نیست.

کافی است که در ابتدای هر ما یک برگه کاغذ بردارید و آن را به دو بخش (ستون) تقسیم کنید. در سمت (ستون) راست درآمدهایی که را در ماه پیش رو پیش‌بینی می‌کنید بنویسید و در سمت (ستون) چپ هزینه‌های خود را پیش‌بینی کنید. در ستون هزینه‌ها ابتدا هزینه‌های ثابت مانند اقساط، قبض‌ها، اجاره و سایر هزینه‌هایی را که کاملا مشخص هستند یادداشت کنید. سپس هزینه‌های مربوط به اهدافی که در بالا تعیین کرده‌اید را در آن بگنجانید. فراموش نکنید که داشتن هدف و قرار دادن اهداف در بودجه ماهیانه راحت‌ترین و درعین‌حال کاربردی‌ترین روش برای پس‌انداز کردن در زندگی است. و درنهایت هزینه‌های متغیر زندگی را یادداشت کنید. میزان هزینه‌های متغیر شاید برای شما تا حدود زیاد مبهم باشد. اگر گام اول این مقاله که ثبت هزینه‌های زندگی بود را درست انجام داده باشید نیز تا حدود زیادی می‌دانید که به‌طورمعمول در زندگی چه میزان هزینه ‌دارید. فراموش نکنید که جمع عددهای هر دو ستون باید با هم برابر شود و این به معنای داشتن یک بودجه متعادل است.

مطلب پیشنهادی

همه چیز از پس انداز شروع می شود

واقعیت این است که اگر چیزی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، دیگر اهمیتی ندارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *