خانه / سرمایه گذاری / کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟!

کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟!

سرمایه‌گذاری یعنی اینکه امروز از خرج کردن پول‌های در دسترسمان خودداری کنیم و به امید کسب سود در آینده، پول‌های خود را به دارایی‌های دیگری غیر از پول نقد تبدیل کنیم. توجه شما را به سه کلمه در جمله قبل جلب می‌کنم. امید، سود و آینده. امید یعنی ریسک، سود یعنی کسب منفعت (بازده) و آینده یعنی فرآیند سرمایه‌گذاری زمان‌بر است و یک‌شبه نیست. بنابراین گام اول این است که سه عنصر اصلی سرمایه‌گذاری را بیاموزیم:
• ریسک
• بازده
• زمان
بعد از تعریف سرمایه‌گذاری، حالا نوبت آن است تا با چند سوال کلیدی و مهم، همه آن چیزهایی که را مورد نیاز است مورد بررسی قرار دهیم.

با کدام پول باید سرمایه‌گذاری کرد؟

فراموش نکنید که یکی از سه عنصر اصلی سرمایه‌گذاری وجود ریسک است و ریسک زمانی توجیه می‌یابد که نیازها و ضروریات زندگی تامین شده باشد. بنابراین هیچ‌گاه با پول خانه‌ای که در آن سکونت دارید، با پولی که نیازهای روزمره خود از قبیل خوراک و پوشاک و سایر ضروریات زندگی را تامین می‌کنید، با پول ماشین معمولی که زیر پا دارید، نباید اقدام به mks rolex daytona mens m116509 0071 40mm automatic silver tone سرمایه‌گذاری کنید. اگر یک خانه برای سکونت دارید و یک ملک اضافی هم دارید، آن گاه آن ملک اضافی را می‌توان برای سرمایه‌گذاری بهینه بررسی کرد. بنابراین سرمایه‌گذاری با پول‌های ضروری را کاملا فراموش کنید. فراموش نکنید هدف اصلی سرمایه‌گذاری استفاده بهینه از پس‌اندازهاست و قرار است درنهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی افراد شود نه اینکه منجر به تشدید استرس‌ها و ایجاد بحران‌های جدید شود.

کجا باید سرمایه‌گذاری کرد؟

حالا در گام دوم باید به این سوال پاسخ دهیم که با فرض وجود پس‌انداز و پول اضافی مازاد بر نیازهای زندگی، چه گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. واقعیت این است که برای من و شما که در ایران زندگی می‌کنیم و فرض را بر این می‌گیرم تخصص چندانی هم در هیچ‌کدام از بازارها به‌طور ویژه نداریم، گزینه‌های چندان زیادی در کار نیست و تقریبا همه ما از آن‌ها مطلع هستیم:

• سرمایه‌گذاری در بانک به‌صورت سپرده بانکی یا خرید اوراق مشارکت
• سرمایه‌گذاری در ارز و طلا
• سرمایه گذری در املاک و مستغلات حالا چه خرید یک زمین باشد چه یک آپارتمان و چه یک ملک تجاری
• سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای مالی

به‌طورکلی در معنای متعارف و معمول سرمایه‌گذاری، چهار گزینه بالا پیش روی همه ما می‌باشد. اما سوال این است که کدامیک برای ما مناسب‌تر است و چگونه باید بین بازارها و گزینه های مختلف یک یا چند مورد را انتخاب کرد؟ پاسخ به این سوال به چند مسئله بستگی دارد:
اول اینکه میزان پول شما چقدر است؟ طبیعتا با پول‌های کوچک گزینه املاک و مستغلات از معادلات شما حذف می‌شود. دوم اینکه دامنه ریسک‌پذیری شما چقدر است؟ بالطبع کسی که ریسک‌پذیری بالایی ندارد و توان تحمل بالا و پایین شدن ارزش دارایی خود را ندارد، نمی‌تواند به بورس و بازارهای مالی نظر داشته باشد. سوم اینکه بازده مدنظر شما چقدر است؟ اگر شما به دنبال بازده‌های بالا هستید به‌طور طبیعی باید سپرده‌گذاری در بانک را از گزینه‌هایتان کنار بگذارید و در مقابل بورس از این نظر می‌تواند جذاب‌ترین گزینه باشد. چهارمین مسئله این است که برای چه بازه زمانی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟ طبیعتا سرمایه‌گذاری در املاک replica uhren rolex صبر و زمان بیشتری می‌طلبد تا سرمایه‌گذاری در بانک یا حتی بورس. اما فراموش نکنید که حتی در بازارهای پر نوسانی مثل بورس هم، داشتن نگاه بلندمدت یک امر ضروری است. مسئله پنجم و پایانی اینکه تا چه میزان سرعت نقدشوندگی دارایی برای شما مهم است؟ به‌طور حتم در بین گزینه‌های فوق طلا و ارز از بقیه گزینه نقدتر هستند و املاک احتمالا در مرتبه پایانی از این منظر قرار دارد. یک نکته جانبی هم بگویم که من با سرمایه‌گذاری در ارز به دلایل متعدد اقتصادی و اخلاقی موافق نیستم و سرمایه‌گذاری در طلا را به دلایلی که جایش در این مقاله نیست بهتر از سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی می‌دانم.
بنابراین فراموش نکنید انتخاب گزینه مناسب به پنج عامل بستگی دارد که برای هر کس متفاوت است؛ میزان پول، ریسک‌پذیری، بازده مدنظر، بازه زمانی و در آخر نقد شوندگی. انتخاب شما به این بستگی دارد که کدام‌یک از پنج پارامتر فوق برای شما مهم‌تر است و به‌این‌ترتیب می‌توانید به ترتیب بهترین گزینه‌ها را ردیف کنید.

چگونه باید سرمایه‌گذاری کرد؟

حال می‌رسیم به سوال اساسی سوم و اینکه چگونه باید سرمایه‌گذاری کرد؟ مهم‌ترین نکته در سرمایه‌گذاری این است که هرگز (تاکید می‌کنم هرگز) پول‌های خود را فقط تبدیل به یک نوع دارایی نکنید؛ یعنی همه دارایی و پس‌انداز خود را وارد بورس نکنید یا همه آن را تبدیل به طلا و ارز نکنید. سه عنصر اصلی سرمایه‌گذاری را مجددا به یاد بیاورید: ریسک، بازده و زمان. این knockoff handbags سه عنصر تنها و تنها زمانی متعادل می‌شوند که شما دارایی‌های خود را بین حداقل سه گزینه از چهار نوع سرمایه‌گذاری که در بالا به آن اشاره شد، تقسیم کنید. با این کار چند منفعت نصیب شما می‌شود:
اولا ریسک خود را مدیریت کرده‌اید
ثانیا بازده همه بازارها را در سبد خود هرچند در ابعاد کوچک‌تر خواهید داشت
و سوم اینکه به‌این‌ترتیب چرخ سبد دارایی شما همیشه می‌چرخد. یعنی حتی در دوره‌های رکود و ثبات بازارها، آن بخش از پول شما که در سپرده‌های بانکی قرار دارد، برای شما هرچند در ابعاد کوچک بازدهی ایجاد می‌کند.
داشتن یک سبد (پرتفوی) دارایی، مهم‌ترین استراتژی در مدیریت سرمایه‌گذاری است که همه افراد با هر شرایط مالی باید به آن پایبند باشند و هرگز فریب دوره‌های کوتاه‌مدت را نخورید. بنابراین همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.

مطلب پیشنهادی

همه چیز از پس انداز شروع می شود

واقعیت این است که اگر چیزی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، دیگر اهمیتی ندارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *