خانه / اقتصاد ایران / در این شرایط اقتصادی چه باید کرد؟

در این شرایط اقتصادی چه باید کرد؟

 

این سوالی است که هر روز به گوش ما می خورد و مدام در مکالمات روزمره تکرار می شود. اینکه در این شرایط اقتصادی چه باید کرد؟ اگر دست روی دست بگذاریم و نگاه کنیم که هر روز پولهای ما آب می شوند و ارزش خود را از دست می دهند و اگر مدام در این شرایط پرتلاطم اقتصادی دست به اقدامات اقتصادی و مالی نظیر سرمایه گذاری در ارز، طلا، بورس و … بزنیم به احتمال زیاد متضرر می شویم. بنابراین واقعا چه باید کرد که هم از گزند تورم و بی ارزش شدن پولها و درآمدهایمان در امان باشیم و هم در تلاطم بازارها و تله نوسانگیرها و دلالان بازارها نیفتیم.

نوسانگیری و سود گرفتن در بازارهایی مثل طلا، ارز، بورس و یا حتی فعالیت در بازار خودرو نیاز به تجربه و آموزش دارد و اگر این دو نکته را نادیده بگیریم به طور حتم در امواج این بازارها غرق خواهیم شد. فعالیت در بازارها علیرغم اینکه از بیرون ساده و سهل الوصول به نظر می رسند اما در واقع از پیچیدگی های بسیار زیادی برخوردارند. فعالان هر کدام از این بازارها با کوله باری از تجربه هم، بعضی وقت ها متضرر می شوند؛ چه برسد به افرادی عادی که صرفا با استفاده از دانش فردی و یا احیانا توصیه های نه چندان دقیق برخی اطرافیان، دست به اقدامات اقتصادی و سرمایه گذاری می زنند. در بازارهایی نظیر طلا، بورس، ارز، سکه، ملک به طور معمول اکثر افراد متضرر هستند و افراد خاصی موفق که آنها همان حرفه های آن بازارها هستند.

در حوزه کسب و کار هم مسئله به همین صورت است. ورود به هر حوزه کسب و کار نیاز به زمان، مهارت، پول کافی و توان مدیریت دارد. همه چیز به آن زیبایی که ما از بیرون می بینیم نیست. کاسبی های موفق، شرکت های بزرگ، وبسایت های پربازدید و پولساز و خیلی از کسب و کارهایی که در مقابل چشمان ما قرار دارند، عقبه ای دارند که ما آنها را نمی بینیم. این خاصیت آدمیزاد https://www.factoryaf.com/ است که از بیرون فقط موفقیت ها را می بیند و به بیان بهتر به مسائل عموما تک بعدی نگاه می کند. این روزها خیلی به گوشمان می خورد که صادرات خوب است و بیایید یک جنسی پیدا کنیم و یا جنسی که داریم را صادر کنیم! در حالی که یکی پیچیده ترین، علمی ترین و در عین حال پرریسک ترین فعالیت های اقتصادی، فعالیت در حوزه تجارت اعم از واردات و صادرات است.

ورود به هر بازار، به هر کسب و کار و یا هر فعالیت اقتصادی دیگر نیازمند درک درست شرایط، داشتن مهارت، در اختیار داشتن زمان و پول کافی برای شروع است. بنابراین در بزنگاههایی مثل شرایط این روزهای اقتصاد، مهم ترین کاری که باید کرد، پرهیز از هر اقدام و تصمیم عجولانه و بدون برنامه ریزی و تحت تاثیر بازار است. بعضی وقت ها کنار نشستن و نگاه کردن کم هزینه تر از اقدام کردن است. البته نیازی به تاکید نیست که منظور من از اقدام، کاری است که در شکل کامل و درست آن نباشد.

قدیمی ها گفته اند که “تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید” و balenciaga.to استراتژیست های سرمایه گذاری امروزی می گویند که پولهای خود را “در قالب یک سبد دارایی (پرتفو) مدیریت ریسک کنید”. مهمترین نکته ای که می توانم در شرایط امروز و با توجه به نوسانهای لحظه ای که اقتصاد با آن درگیر است برای شما بگویم این است که: برای خود یک سبد دارایی داشته باشید و بدون هیچ استرسی بنشینید و سبد خود را نگاه کنید و مطمئن باشید که شما هم با رشد بازار رشد خواهید کرد و از هیچ چیز عقب نخواهید بود.

اگر می خواهید نگاه دقیق تری به مسئله مدیریت ریسک داشته باشید، می توانید به پادکست دماسنج اقتصاد مراجعه کنید. در آنجا در مورد اقتصاد ایران، الزام ها، بایدها و بقیه مسائلی که باید رعایت کنید صحبت کرده ام. برای شنیدن پادکست اینجا کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی

نگرش متفاوت آدم ها به پول

برخی برای پولهایشان در نقش نگهبان حاضر می‌شوند، برخی پول برایشان می شود ابزار تامین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *